hafeze

هیپنوتیزم و افزایش حافظه

هیپنوتیزم و افزایش حافظه

  • آیا دوست دارید هر چیزی را که مطالعه می کنید، گوش می دهید و یا می آموزید را به راحتی، به سرعت و به صورت کامل به یاد آورید؟

 تقریبا غالب افراد در طول آموزش دیدنشان و در زمان بهره گیری از حافظه خود مدام از ضعف حافظه شان می نالند و بر این باورند که از حافظه ضعیفی برخوردارند. اما این قضاوت عادلانه ای در حق حافظه شان نیست چراکه گاهی اوقات توقع نابه جایی از کارایی ذهنشان دارند و انتظار دارند چیزی را که به حافظه نسپرده اند به یاد آورند و یا انتظار دارند که در یادگیری بدون تمرین سرعت عمل بالایی داشته باشند و چیزهایی مانند این.

برای تشریح بهتر مطلب به حافظه و قسمت های تشکیل شده در آن می رویم. اگر بخواهیم به خوبی مطلب را ملموس کنیم کامپیوتر را -که از حافظه ای قوی و البته شبیه به حافظه انسان برخوردار است- با حافظه خودمان مقایسه می کنیم.

برای آنکه بخواهیم از حافظه کامپیوتر استفاده کنیم سه فرایند را پشت سر می گذاریم:

1-ذخیره سازی

2- بایگانی و نگه داری

3-به روز رسانی و بارگیری

این سه مرحله دقیقا شبیه به سه بخش اصلی حافظه انسان عمل می کند. به این ترتیب، حافظه ما نیز دارای سه بخش اصلی ست که به ترتیب از این قرار است:

1-ذخیره سازی اطلاعات

2- نگه داری اطلاعات

3- یادآوری اطلاعات

شاه کلید اصلی تمام این بخش ها چیزی هست به نام توجه. در اصل توجهکلید حافظه است. به این معنا که اگر ما در هر یک از مراحل از توجه بالایی حین آموزش برخوردار باشیم هیچگاه مطلبی را فراموش نخواهیم کرد و یا در هیچ کدام از این مراحل ناموفق نخواهیم بود و همان طور که از ذهن خود انتظار دارید، برداشت خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر با دوستتان به مغازه ای رفته اید و شما آن مغازه را به یاد نمی آورید اما دوستتان به یاد می آورد این به این علت است که او به آن مغازه توجه کرده اما شما نه. یا مثلا زمانی که یک شعری قرائت می شود شخصی که به شعر علاقه نشان می دهد در آن لحظه به آن توجه می کند و آن در حافظه او به خوبی ذخیره  می شود و شعر را به آسانی به خاطر می سپارد.

تاثیر هیپنوتیزم بر افزایش حافظه چگونه است؟

البته لازم به ذکر است از طریق هیپنوتیزم می توان با تکنیک تلقین به چیزی علاقه پیدا کرد و آن را به آسانی به خاطر سپرد اما این قاعدتا نزدیک ترین راه برای رسیدن به حافظه قوی از طریق تلقین نخواهد بود.

به عبارت دیگر برای استفاده از هیپنوتیزم به منظور بالا رفتن کارایی حافظه و تقویت آن روش بهتری هم وجود دارد. اگر به معنای واژه هیپنوتیزم دقت کنید این قضیه برای شما اثبات خواهد شد. واژه هیپنوتیزم در اصل به معنای «تمرکز فوق العاده» است. تمرکز خود به معنای توجه خیلی خیلی بالا است. و توجه بسیار بالا حافظه بالا را به دنبال دارد. بنابراین چنین می شود که هیپنوتیزم ما را در بالاترین حالت تمرکز قرار می دهد به دنبال آن توجه ما بسیار بالا می رود و پس از آن کارایی حافظه ما بسیار بالا می رود.

بنابراین مشخص شد که با هیپنوتیزم و بالا رفتن توجه می توان در مرحله ذخیره سازی اطلاعات موفق بود حال اگر بخواهیم در بهره برداری از بخش دوم حافظه نیز موفق باشیم باید از شیوه تلقین در هیپنوتیزم استفاده کنیم.

طبق اعتقاد دانشمندان شما اگر در حالت هیپنوتیزم خاطرات کودکی تان را مرور کنید خاطراتی را به یاد خواهید آورد که حتی زمانی هم فکر نمی کردید آن ها را به خاطر سپرده باشید. علت این امر علاوه بر بالا بودن فوق العاده تمرکز در حالت هیپنوتیزم، کنار گذاشتن موانع تلقینی است. باید بدانید که ذهن ما شدیدا تلقین پذیر است. به این معنا که شما اگر هنگام یاد آوری چیزی به خودتان تلقین کنید که فراموش کردید حافظه شما اطاعت خواهد کرد و هرگز آن را به یاد نخواهید آورد. بهتر است در چنین حالتی عبارت «فعلا به یاد نمی آورم» را جایگزین کنید.

بنابراین در این مرحله هم هیپنوتیزم می تواند با استفاده از تلقین، اطلاعات را به خوبی در ذهن نگه دارد.

در استفاده از بخش سوم حافظه نیز می توانیم با استفاده از تکنیک ضمیر ناخودآگاه در هیپنوتیزم اطلاعات را به خوبی به یاد بیاورید. به عنوان مثال شما زمانی راننده خوبی خواهید شد که رانندگی در ضمیر ناخودآگاه شما نقش ببندد و از آن پس شما می توانید حین صحبت کردن و موزیک گوش دادن بدون هیچ مشقتی رانندۀ توانایی باشید. همچنین زمانی که شما در یادآوری کلمات زبان انگلیسی موفق نمی شوید و نمی توانید به راحتی با زبان انگلیسی صحبت کنید علت این است که در ضمیر ناخودآگاه شما زبان فارسی نقش بسته اما زبان انگلیسی وارد نشده تا حافظه شما بتواند همزمان با دیدن آب، کلمۀ water را مانند کلمۀ “آب” به خاطر بیاورد.

راه های ایجاد باور های جدید تا رسیدن به هدف از آنجا که اثر باور در زندگی بسیار زیاد است، دانش در ...
حقایق مربوط به باور در علم روانشناسی باور بر اساس علم روانشناسی باور، باور در وجود ما عامل قدرتمن...
چگونه باور جدید بسازیم، تا دنیایی جدید داشته باشیم چگونه می توانیم دنیایی جدید و زیبا را تجربه کن...
باورهای ثروت ساز
چگونه با باور های ثروت ساز به قله ثروت برسیم بسیاری از ما با عدم آگاهی درست از ناخودآگاه خود، می ...
چگونه افکار منفی را کنترل کنیم
برای یک زندگی موفق، چگونه افکار منفی خود را دور کنیم؟ گاهی وقت ها احساس می کنیم که فکر های منفی و...
روشهای مبارزه با افکار منفی
روش های مبارزه با افکار منفی برای دستیابی به زندگی بهتر دانشمندان هر روز اخبار جدیدی درباره مبارز...
نوشته های مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام هیپنوتیزم خوبه اما میشه بدونم برا حافظه هم تاثیر داره من مطالب رو سریع فراموش میکنم میش بگید هیپنوتیزبهم کمک میکنه بانه ممتون میشم راهنمایم کنید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز:
      بله هیپنوتیزم می تواند به شما کمک کند تا بتوانید حافظه یتان را افزایش دهید. همچنین هیپنوتیزم عملا به شما کمک می کند تا توجه خودتان را افزایش دهید و شما هر زمان با توجه مطلبی را بخوانید قطعا یادگیری شما بیشتر می شود و مدت زمان بیشتری هم در حافظه شما باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست آنلاین هیپنوتیزم پذیری

این تست فقط یک دقیقه زمان می برد.