درمان بیخوابی

درمان بی خوابی با هیپنوتیزم

درمان بی خوابی با هیپنوتیزم

آیا شما نیز جزو کسانی هستید که مشکلاتی در ابتدای به‌ خواب رفتن، تداوم خواب یا بیدار شدن دارید؟

اغلب احساس خواب‌آلودگی و خستگی مفرط می‌کنید و یا در طول روز زیاد چرت می‌زنید؟

آیا وقتی به رختخواب می‌روید هجوم افکار مزاحم مانع به‌ خواب رفتنتان می‌شود؟

آیا در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوید و دوباره خوابیدن برایتان مشکل است؟

شب‌ها خواب‌های ناخوشایند و کابوس می‌بینید؟

پس : درمان بی خوابی با هیپنوتیزم چگونه است ؟

 

عمل خوابیدن و خواب دیدن در جانداران، لازمه ای است که علی رغم اجتناب ناپذیر بودنش بسیار تا بسیار بر روی روند موفقیت و سلامت یک موجود موثر است و این امر تنها شامل انسان نمی شود و حیوانات اعم از موجودات کوچک و بزرگ را شامل می شود. هرچند به علت دارا بودن انسان از قوۀ تعقل این مهم، نمود بیشتری در نوع انسان دارد.

کیفیت هر خواب بسته به عوامل ذهنی که حین خوابیدن با آن درگیر است، می تواند بر روند زندگی افراد تاثیری مستقیم و محسوس داشته باشد. موفقیت و تسهیل در امر خواب می تواند انسان را برای تصمیم گیری های بهتر و نشاط بیشتر و همچنین تاثیر متقابل بر محیط و انسان های پیرامون در روز بعد مهیا کند.

و در حالت عکس، بی خوابی و پریشانی در خواب اثرات مخربی بر فرد می گذارد که علاوه بر به خطر انداختن سلامت جسمی و تهلیل قوای آن، می تواند برای روح و فعالیت ذهنی تاثیرات مخربی داشته باشد که در طی آن حتی به عنوان خطرناک ترین عارضه به مرگ افراد منجر می شود.

اغلب انسان ها برای درمان مشکلات خوابشان، دست به گریبان روش های معمول دارویی از جمله قرص های خواب آور و نوشابه های الکلی می شوند که در این حالت گذشته از عوارض و آسیب های متعددی که این مواد در بلند مدت بر جسم می گذارد، به هیچ وجه حلال مشکلات روحی و پریشانی های ذهنی نخواهد بود. بنابراین همان طور که دردهای جسمی مثل سردرد می تواند مانع خواب راحت شود، درگیری های ذهنی نیز می تواند خوابیدن را دشوار و گاه غیرممکن سازد. به این ترتیب شیوه های درمانی غیر دارویی مانند هیپنوتیزم عمدتا موثرتر از شیوه های معمول دارویی می تواند عمل کند.

تکنیک خود-هیپنوتیزم ضمن اینکه که می تواند برای تسهیل این امر موثر واقع شود، بی نیاز از مراجعه به درمانگری مجرب است. بر اساس نتایج برآمده از تحقیقات، تکنیک های درمانی خود-هیپنوتیزم می تواند با کاهش نگرانی و اضطراب های فرد، در روند آرام خوابیدن آن ها موثر باشد.

این شیوه تقریبا مانند بی توجهی به گذر زمان در مدت تماشای یک نمایش یا یک سکانس فیلم است. عصب های بدن انسان در هنگام خواب از حالت سمپاتیک به حالت پاراسمپاتیک منتقل می شود و به این ترتیب کارکرد شیفت شبانه بدن آغاز می شود. در شیوه درمانی هیپنوتیزم، بدن به طور فیزیکی فعالیت موثری در محیط پیرامون خویش ندارد اما ضمن اینکه ذهن آن در حالت توهم نیست، قوای روحی خود را بیشتر از جسم مورد توجه قرار می دهد و با انتقال اعصاب از حالت سمپاتیک به پاراسمپاتیک فعالیت ذهنی خود را آغاز می کند. به این ترتیب تکنیک های هیپنوتیزم ضمن تجهیز بدن برای دسترسی آسان به عصب های پاراسمپاتیک می تواند مانع افکار مزاحم و اختلالات ذهنی حین خوابیدن شود و فرد را به خوابی آرام و شیرین فرو برد.

در این شیوه درمانگر پس از هیپنوتیزم بیمار جهت درمان، تکنیک های خود-هیپنوتیزم را به او آموزش می دهد تا فرد بتواند با درمان خود، خوابی راحت و بدون دغدغه را تجربه کند و خویش را برای صبحی آرام و با نشاط با سلامت روحی و جسمی آماده سازد. این شیوه یکی از موثرترین روش های درمانی برای افزایش میزان پاسخگویی انسان به محیط پیرامون است.

تکنیک های هیپنوتیزم برای غلبه بر بی خوابی

-تکنیک اول

در این شیوه هنگام خواب در ابتدای امر بدن را به حالت آرام و ریلکس رسانده و سپس در ذهن خود تخته سیاهی را که یک دایره بزرگی بر آن رسم کرده اید، در مقابل چشمتان تصور کنید. در آن عدد صد را بگذارد و در حاشیه دایره کلمه فراز«بی خوابی» را بنویسید. آن وقت به ترتیب اعداد 98، 97، 96، 95 و… را جایگزین عدد صد کنید. این شیوه ساده و بسیار کاربردی، از شیوه متداولی که معمولا در آن فرد گوسفندهایی را که در حال پریدن از جوی هستند در ذهن می شمارد، موثرتر واقع شده است.

نتایج این تکنیک درمانی ضمن مقاله ای با عنوان « یک روش هیپنوتیزمی برای درمان بی خوابی » در سال 1980 در مجله معتبر « نشریه بین المللی تحقیقات علمی و بالینی در زمینه هیپنوتیزم » به چاپ رسیده و در آن با بالاترین میزان آمار این شیوه را موثر در افزایش طول خواب  (3 تا 5 ساعت بیشتر) و یک روش بسیار سریع در خواب رفتن ، نشان می دهد.

 

 

 

-تکنیک دوم

در این تکنیک پس از مهیا شدن برای خوابیدن صورت و دست ها را رو به سقف آزاد رها کنید و 6 مرتبه این جمله را در ذهن خود تکرار کنید ” پای چپ من داره گرم و سنگین می شه !” پس از آن جمله دیگری را به همین ترتیب 6 مرتبه تکرار کنید “پای چپ من کاملاً گرم و سنگینه” و در نهایت جمله را به این جمله تغییر دهید که: “پای چپ من الان گرم و سنگینه”. و این روند را تا آخر برای پای راست و دست چپ و دست راست تکرار کنید تا به خوابی آرام فرو روید.

 

                                                                                                                                                                                                                          با آرزوی خواب های شیرین و آرام برای شما….

راه های ایجاد باور های جدید تا رسیدن به هدف از آنجا که اثر باور در زندگی بسیار زیاد است، دانش در ...
حقایق مربوط به باور در علم روانشناسی باور بر اساس علم روانشناسی باور، باور در وجود ما عامل قدرتمن...
چگونه باور جدید بسازیم، تا دنیایی جدید داشته باشیم چگونه می توانیم دنیایی جدید و زیبا را تجربه کن...
چگونه با باور های ثروت ساز به قله ثروت برسیم بسیاری از ما با عدم آگاهی درست از ناخودآگاه خود، می ...
برای یک زندگی موفق، چگونه افکار منفی خود را دور کنیم؟ گاهی وقت ها احساس می کنیم که فکر های منفی و...
روش های مبارزه با افکار منفی برای دستیابی به زندگی بهتر دانشمندان هر روز اخبار جدیدی درباره مبارز...
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست آنلاین هیپنوتیزم پذیری

این تست فقط یک دقیقه زمان می برد.