ایجاد انگیزه

روشهای ایجاد انگیزه

همه در زندگی خود خواسته ها ای دارند و می خواهند به هدف هایی برسند. اما اغلب به دلایلی هرگز نمی توانند خواسته های خود را بر آورده سازند. در نتیجه زندگی پرباری نخواهند داشت. علت ناکامی این اشخاص، کم بودن انرژی و انگیزه در آن هاست. اگر بتوانید از این دو مورد بهره برداری کنید می توانید به هر خواسته ای که دارید برسید.

برای اینکه انرژی و انگیزه بیشتری پیدا کنید باید بدانید آن چیز را واقعا چرا می خواهید و آن را به طور مداوم تصویر سازی کنید. میل  زیاد برای رسیدن به یک نتیجه مانع از آن می شود که از کاری که می کنید دست بکشید. این گونه عزم، اراده و انرژی شما افزایش می یابد تا بتوانید به هدفتان برسید.

در این مطلب با راهکارها و روشهایی آشنا می شوید که می توانید به کمک آن ها انرژی و انگیزه ی بیشتری پیدا کیند. احساس تعهد کنید وبرای تحقق اهداف خود بکوشید.

 

انگیزه دادن به خود

همه انگیزه را دوست دارند، احتمالا شرایط شیمیایی مغز هم بر پایه ی انگیزه و پاداش است. هر چه انگیزه ی مثبت بیشتر باشد. شخص بهتر عمل می کند در حالی که انگیزه های منفی (مجازات ها) معمولا اثر بخشی کمتری دارند. برای آنکه  انگیزه موثر تر واقع شود، آن را به اجزائی تقسیم کنید، به طوری که بتوانید در ازای هر بار که به هدف می رسید از آنها استفاده نمایید.

 

تبدیل کردن خواسته ها به انگیزه

در تفاوت، میان قصد انجام دادن کاری و داشتن انگیزه ی فراوان برای انجام دادن آن کار بسیار مهم است. گاهی می خواهید کاری را انجام دهید اما میل و انگیزه شما برای آن کار، آن قدرها زیاد نیست. مثلا ممکن است دلتان بخواهد سیگار را ترک کنید اما احساس کنید که این کار سختی است و به تلاش فراوان احتیاج دارد. ممکن است بخواهید به آمادگی جسمانی برسید، اما نظر به اینکه این مهم مستلزم انجام تمرینات ورزشی است از این خواسته می گذرید. علت این است که از انگیزه ی کافی برخوردار نیستید تا به آنچه می خواهید عمل کنید. برعکس وقتی واقعا چیزی را آرزو می کنید دستیابی به آن ساده تر می شود، زیرا انگیزه نقش آفرین می گردد و انرژی کافی را برای رسیدن به هدف در اختیارتان قرار می دهد.

اگر کسی را که واقعا دوست دارید ملاقات کنید، هر کاری که در توان تان است برای برقرار کردن رابطه با او انجام می دهید. برنامه های کاری تان را تغییر می دهید تا فرصت و فراغتی پیدا کنید. ترتیبی می دهید تا با او به جایی بروید که زمینه ی آشنایی بیشتر فراهم آید. لباس های نو می خرید، موهای سرتان را آرایش می کنید و غیره و غیره. چون که شما احساس خوبی دارید و پاداش آن ملاقات با کسی است که واقعا دوستش دارید.

پاداش، کلید انگیزه است.

اشخاص به این نتیجه می رسند که وقتی اقداماتی برای رسیدن به هدف انجام می دهید احسای خوبی پیدا می کنید. در ضمن آنها به شکل غریزی می دانند که بعضی از اقدامات به آن ها احساس بهتری می دهد. علت این احساس بهتر، آزاد شدن نوعی مواد شیمیایی در مغز انسان است. با این حساب طرز کار شیمیایی انگیزه آشنا شدید. وقتی می خواهید انگیزه بیشتری پیدا کنید باید آنچه را که می خواهید، تجسم و تصویر سازی کنید. با افزودن بر میزان میل وخواسته ی خود موانع ذهنی از بین می روند و انرژی تا حدی افزایش می یابد که بتوانید کار مورد نظر را انجام دهید.

این مطلب را هم بخوانید کوچینگ چیست؟

 

 تمرکز روی پاداش کارتان

شما برای هر هدفی که در زندگی خود تعیین می کنید دلیلی دارید. علتش این است که می خواهید با رسیدن به آن هدف به چیز دیگری بدست یابید. ممکن است بخواهید لاغرتر شوید یا شرایط مالی خود را بهتر کنید. شاید هم بخواهید سیگار را ترک کنید یا گیتار بنوازید. شما در این مواقع پاداشی را دریافت می کنید. با لاغر شدن احساس بهتری می کنید و می توانید در جمع اعتماد بنفس بهتری داشته باشید یا با بهتر شدن شرایط مالی می توانید زندگی آسوده تری داشته باشید و به راحتی می توانید خواسته های مادی خودتان را تامین کنید و با ترک سیگار می توانید سلامتی خودتان را حفظ کنید و با نواختن گیتار می توانید در جمع ها بنوازید و احساس خوبی از نواختن خود و توجه ای که از دیگران دریافت می کنید بدست آورید.

وقتی هدفی را در نظر می گیرید پیوسته پاداشی که انتظارش را می کشید را تصویر سازی کنید. مانند کودک کم سن و سالی که انتظار جشن تولدش را می کشد، شما هم انتظار پاداش داشته باشید. با این حساب نگویید می خواهید لاغر تر شوم، به جای آن بگویید وقتی لاغرتر شوم برای خودم این لباس زیبا را می خرم و در جمع ها احساس خوبی دارم. در واقع به این توجه کنید که چه می خواهید بکنید و پس از رسیدن به هدفتان چه احساس خواهید داشت.

 

پاداش دادن

بعضی از کارها ناخوشایند هستند و گاه برای انجام دادن آن پاداش به خصوصی دریافت نمی کنند. اگر نتوانستید پاداشی برای کاری که می خواهید انجام دهید در نظر بگیرید به پولی که به عنوان حق الزحمه به شما پرداخت می شود فکر کیند. این می تواند یک انگیزه مهم باشد. یا شاید هم پاداش می تواند جلب احترام از سوی دیگران باشد مثلا دریافت مدرک دانشگاهی معمولا برای شما جلوی دوستان و اطرافیانتان حس احترام ایجاد می کند. وقتی کار مهمی انجام می دهید احترام به دیگران را برای خود می خرید. بنابراین هر گاه می خواهید کار دشواری انجام دهید برای چند لحظه اعتباری را که این کار برای شما می آورد را تصویر سازی کنید.

 

تنبلی و اهمال کاری

می خواستم در اینجا درباره تنبلی و اهمال کاری مطلبی بنویسم اما ظاهرا حوصله ی این کار را در حال حاضر ندارم، از این رو انجام دادن آن را به بعدا موکول می کنم … !

اهمال کاری و به بعد موکول کردن انجام کارها مشکلی است که همه ی مردم مواقعی با آن روبه رو می شوند. اگر به سراغ اینترنت و گوگول بروید می بینید 4 میلیون صفحه درباره ی این موضوع نوشته اند. اما تنیلی و اهمال کاری به واقع چه معنایی می دهد و آیا این مفهوم همان مفهوم بی حالی است؟ به اعتقاد من این دو با هم فرق دارند. بی حالی و تنبلی عمومی هستند و بی علاقه بودن را نشان می دهند، اما اهمال کاری حتی درباره ی با انگیزه ترین اشخاص هم می تواند بروز کند.

خود من هم در زمینه نوشتن، زمانی که دقیقا ندانم چه می خواهم بنویسم اهمال کاری می کنم، وقتی کتابی می خوانم یا درباره ی موضوعی تحقیق می کنم این اهمال کاری از میان می رود. در مواقعی هم با آنکه از انگیزه برخوردارم در اثر خستگی زیاد، انجام دادن کارها را به بعد موکول می کنم. دلیل هر چه باشد غلبه بر اهمال کاری می تواند در موارد بسیاری دشوار باشد. برای غلبه با این معضل یکی از راهکارهایی که به شما پشنهاد می کنم تجسم خلاق و استفاده از تصویر سازی ذهنی است.

مقابله با اهمال کاری و ایجاد انگیزه

اولین کلید دغده بر اهمال کاری این است که واقعا بخواهید کاری را انجام دهید. هر چه بیشتر میل تان برای دستیابی  به هدفی افزایش یابد، برای شورع کردن اراده ی بییشتر پیدا می کنید. از تصویر سازی زیر برای تقویت هدف گذاری و رسیدن به آن هدف استفاده کنید:

  1. به هدفتان بیندیشید

نگران جزئیات مربوط به هدفتان نباشید و به این فکر کنید که رسیدن به هدف تا چه اندازه مهم است و چگونه می خواهید بیش از هر چیز دیگر به این هدف برسید.

  1. تصور کنید که احساس خوبی دارید.

احساس شادابی می کنید. احساس می کنید بدن تان از طراوتی برخوردار است. بر شدت این احساس بیفزایید.

  1. در حالی که آن احساس خوب همچنان با شماست درباره ی هدفتان تصویر سازی کنید.

در اینجا رابطه مستحکمی میان هدف و احساس خوش به وجود می آورید، به طوری که این دو با هم ارتباط برقرار می کنند.

این مطلب را هم بخوایند راه های افزایش اعتماد به نفس

 

 

تقسیم کارهای بزرگ به بخش ها کوچک تر

بعضی از کارها به قدری بزرگ هستند که ممکن است در شما میل به کناره گیری از آن ایجاد کنند. همیشه می توانید کارهای بزرگ را به واحد های کوچک تر تقسیم کنید، بعد هر یک از بخش های ایجاد شده را یکی یکی انجام دهید. این گونه بر رضایت خاطر شما هم افزوده می شود.

نکته: روی هر موضوعی که کار می کنید همیشه می توانید از قاعده 5 دقیقه استفاده کنید. این قانون می گوید اگر بتوان کاری را کمتر از پنج دقیقه انجام داد هیچ وقت تنبلی جایز نیست و می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. کارهای 5 دقیقه ای شامل بسیاری از فعالیت ها می شود. مرتب کردن روی میز کار در 5 دقیقه . پرداخت یک صورت حساب یا برقراری یک تلفن مهم کاری و غیره. این گونه می توانید بارهای سنگین را از دوش خود بردارید.

 

ایجاد انگیزه با ساخت فیلم ذهنی

فیلم های ذهنی یک روش عالی برای درک بهتر و انجام دادن پروژه های بزرگ است. منظور این است که همه ی کارها را از ابتدا تا به انتهای آن انگار که فیلمی تهیه می کنید، در نظربگیرید. این گونه می توانید به جزئیات کار توجه کیند و از همه بخش های آن فیلم بگیرید. هرگاه برای انجام دادن کاری به انگیزه احتیاج داشتید فیلم آن را در ذهن خو بازبینی کنید.

 

ببینید که روز به روز در کارتان بهتر می شوید

بهبودی و اصلاح منظم، یک عامل انگیزه دهنده ی مهم است. از کسی که با نظم و ترتیب وزن کم می کند بپرسید چه احساسی دارد و از تصوی سازی زیر برای بهتر دیدن خود در همه ی روزها استفاده کنید:

  1. به کاری یا چیزی فکر کنید که اخیرا برای رسیدن به هدفتان از آن استفاده کرده اید
  2. خود را ببینید که همان کار را تکرار می کنید اما این بار یک درصد سریع تر و یک درصد بهتر آن کار را انجام می دهید.
  3. تصور کنید دفعه ی بعدی که این کار را انجام می دهید باز هم یک درصد سریع تر و یک درصد با کارایی بهتر انجام می دهید.

 

نکته: ببینید که از بهتر شدن منظم و مستمر چقدر لذت می برید. این انگیزه برای بهتر شدن دائم و تصویر سازی منظم به شما کمک می کند تا بر تنبلی و اهمال کاری خود غلبه کنید.

 

متشکریم از شما که این مطلب را خوانید و امیدواریم با انجام این تمرینات بتوانید انگیزه خودتان افزایش دهید.در ادامه خوشحال می شویم نظرات و تجربه هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

راه های ایجاد باور های جدید تا رسیدن به هدف از آنجا که اثر باور در زندگی بسیار زیاد است، دانش در ...
حقایق مربوط به باور در علم روانشناسی باور بر اساس علم روانشناسی باور، باور در وجود ما عامل قدرتمن...
چگونه باور جدید بسازیم، تا دنیایی جدید داشته باشیم چگونه می توانیم دنیایی جدید و زیبا را تجربه کن...
چگونه با باور های ثروت ساز به قله ثروت برسیم بسیاری از ما با عدم آگاهی درست از ناخودآگاه خود، می ...
برای یک زندگی موفق، چگونه افکار منفی خود را دور کنیم؟ گاهی وقت ها احساس می کنیم که فکر های منفی و...
روش های مبارزه با افکار منفی برای دستیابی به زندگی بهتر دانشمندان هر روز اخبار جدیدی درباره مبارز...
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست آنلاین هیپنوتیزم پذیری

این تست فقط یک دقیقه زمان می برد.