tars-kodak

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان ،یکی از مفیدترین روش‌های روان درمانی است. درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان با توجه به حساسیت سنی آن‌ها راه مطمئنی است. که خطری در بر ندارد. ترس، هیجانی است طبیعی که در حضور محرکی آسیب‌زا و پر خطر و یا احتمال و پیش‌بینی خطر در فرد شکل می‌گیرد. ترس به مانند درد نوعی هشدار است که به فرد از آسیب پیش رو اطلاع می‌دهد. اما گاه این احساس، از حد معمول خود می‌گذرد و در فرد ایجاد مشکل می‌کند. ترسی که در وجود ما ریشه می‌کند، مانع عملکرد طبیعی ما می‌شود. چنین ترسی اگر در کودکی رخ دهد در رشد عاطفی کودک اختلال ایجاد می‌کند. اینجاست که باید به روش اصولی متوسل شد تا کودک بیاموزد بر ترس خویش غلبه کند.

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان، یکی از مفیدترین روش‌های روان درمانی است

همراهی با احساس کودک در درمان هیپنوتیزمی ترس

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان، حس ترس ایشان را ندیده نمی‌گیرد و انکار نمی‌کند. نباید به کودک گفت که “این امر ترسی ندارد” و یا “تو دیگر بزرگ شده‌ای”، بلکه، باید احساسش را جدی گرفت و با او همراهی کرد. تنها با این شیوۀ رفتاری می‌توانیم کودکمان را یاری کنیم که بر ترسش غالب گردد. کودک یا به عوامل خطرناک واقعی واکنش نشان می‌دهد و یا اینکه تصور می‌کند عاملی برای او خطرساز است و بنابراین می‌ترسد. البته والدین باید توجه داشته باشند که برخی ترس‌ها در سنین کودکی طبیعی هستند و جای نگرانی نیست، ترس از تاریکی یکی از این ترس‌های عادی در کودکان است. 

درمان هیپنوتیزمی و ترس‌های نابهنجار

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان ،با ترس‌های غیر متعارف و نابهنجار کودک کار دارد. این نوع ترس‌ها ویژگی‌هایی دارند؛ از جمله اینکه، با موقعیت خود در تناسب نیستند، شدیدتر از میزان خطر واقعی‌اند. دلیل منطقی ندارند. از کنترل ارادی کودک خارج‌اند. کودک را از موقعیت مورد نظر دور می‌کنند. استمرار دارند وکمتر نمی‌شوند. با مرحلۀ رشدی کودک تطابق ندارند. به جز درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان، از روش‌های دیگری چون، رفتار درمانی، شناخت درمانی، بازی درمانی، نمایش درمانی، قصه درمانی استفاده می‌شود. اما می‌توان ادعا کرد که مؤثرترین روش درمان ترس در کودکان، درمان هیپنوتیزمی است. هیپنوتیزم با فرایندهایی چون ایجاد تصاویر مثبت و دلپذیر در ذهن کودک و افزایش اعتماد به نفس او همراه با احساس آرامش و امنیت می‌تواند تصاویر ترسناک ذهن او را از بین ببرد. هیپنوتیزم درمان ترس را می‌توان با تکنیک‌های درمانی دیگر هم چون قصه و نمایش هم همراه کرد تا تأثیر بیشتری کسب شود. 

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان نیازمند حمایت والدین است

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان شاید بهتر از سایر سنین کارکرد داشته باشد، چراکه طبق تحقیقات، بالاترین میزان هیپنوتیزم‌پذیری شخص در سنین 9 تا 12 سالگی است. با دادن آموزش و اطلاعات علمی کافی به والدین، می‌توان در ایشان اطمینان لازم را برای استفاده از روش درمانی هیپنوتیزمی ترس در کودکان به وجود آورد. همکاری والدین در حین مراحل درمانی بسیار حایز اهمیت است، به نحوی که می‌توانند در روند درمان اثر تقویت یا تضعیف داشته باشند. طبق مطالعات، حمایت والدین از درمانگر در دستیابی به نتیجۀ مطلوب و پایدار کاملا تأثیرگذار است. 

هیپنوتیزم‌پذیری کودکان

طبق اصول درمانی هیپنوتیزمی ترس در کودکان ،علاوه بر اینکه سن مناسبی برای هیپنوتیزم‌پذیری بیشتری دارند، انجام بازی‌هایی که کودک را درگیر تصویرسازی‌های بیشتر می‌کند و قدرت تخیل او را بیشتر رشد می‌دهد، ظرفیت هیپنوتیزم‌پذیری‌اش را افزایش می‌دهد. از طرفی کودکان به دلیل کنجکاوی‌های کودکانه، در حین هیپنوتیزم حرکات بیشتری دارند. هرچند نسبت به بزرگسالان به خاطر تصویرسازی و تخیل قوی‌تر، هیپنوتیزم عمیق‌تری را تجربه می‌کنند، اما به راحتی هم از عمق هیپنوتیزمی آن‌ها کاسته شود. در یک جلسه، کودک بارها وارد خلسه می‌شود و بارها هم از این حال خارج می‌شود. با این وجود مشکل اساسی‌ای رخ نمی‌دهد. تنها مهارت و دقت عمل بیشتر درمانگر را می‌طلبد.

مراحل درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان ،پیش از هر اقدامی، ارزیابی می‌کند که این روش درمانی با توجه به وضعیت و شرایط او، برایش مفید و ضروری هست یا خیر؟ هیپنوتیزم هم چونان سایر روش‌ها موارد استفادۀ خاصی دارد. در مرحلۀ بعدی، درمانگر باید علایق کودک را بشناسد. غذا‌های مورد علاقه، شخصیت‌های کارتونی، فیلم‌ها و کتاب‌های محبوب، بازی‌ها و فعالیت‌های بیرون از خانه، دوستان و افراد مهم زندگی او در کنار آگاهی از دوست‌نداشته‌ها و اموری که خاطرۀ ناخوشایندی در او ایجاد کرده است، در روند درمان بسیار حائز ارزش هستند. در مرحلۀ سوم، درمانگر سعی می‌کند هیپنوتیزم را مثل یک بازی جذاب به او آموزش دهد و در این راه با حوصله و دقت کافی همه چیز را برایش توضیح دهد. هیپنوتیزر از به کار بردن جملات تحکمی و لحن آمرانه می‌پرهیزد. با بکارگیری تلقینات تن‌آرامی او را به تجسم صحنه‌های خوشایند ترغیب می‌کند و گاه جلسات گفتگو ضبط می‌شوند تا در خانه از آن‌ها برای بهبود عملکرد کودک استفاده شود.

درمان هیپنوتیزمی ترس در کودکان ،در صورت کاربرد صحیح و علمی، علاوه بر رفع ترس‌های نابهنجار، معضلات دیگری چون انواع اضطراب‌ها، هراس‌های اجتماعی، عدم اعتماد به نفس و نداشتن تمرکز، افسردگی‌های خفیف و … را هم درمان می‌کند. هیپنوتیزم به طور کلی روند بهبود آسیب‌های ناشی از موقعیت‌های ناراحت کننده را هم بهبود می‌بخشد.


ممنونم از شما که تا پایان این مطلب را خوانید. لطفا تجارب و سوالات خودتان را در پایان همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.


 

راه های ایجاد باور های جدید تا رسیدن به هدف از آنجا که اثر باور در زندگی بسیار زیاد است، دانش در ...
حقایق مربوط به باور در علم روانشناسی باور بر اساس علم روانشناسی باور، باور در وجود ما عامل قدرتمن...
چگونه باور جدید بسازیم، تا دنیایی جدید داشته باشیم چگونه می توانیم دنیایی جدید و زیبا را تجربه کن...
باورهای ثروت ساز
چگونه با باور های ثروت ساز به قله ثروت برسیم بسیاری از ما با عدم آگاهی درست از ناخودآگاه خود، می ...
چگونه افکار منفی را کنترل کنیم
برای یک زندگی موفق، چگونه افکار منفی خود را دور کنیم؟ گاهی وقت ها احساس می کنیم که فکر های منفی و...
روشهای مبارزه با افکار منفی
روش های مبارزه با افکار منفی برای دستیابی به زندگی بهتر دانشمندان هر روز اخبار جدیدی درباره مبارز...
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست آنلاین هیپنوتیزم پذیری

این تست فقط یک دقیقه زمان می برد.